سيد عليرضا موسويسيد عليرضا موسوي، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 30 روز سن داره

سيد عليرضا موسوي

علت گريه نوزادم چيست؟

1391/1/16 13:36
نویسنده : مامان عليرضا
2,732 بازدید
اشتراک گذاری

سلام.

دیشب با خانواده پدری سید علیرضا میهمانی بودیم. پسر عموی سید علیرضا که 19 دی‌ماه به دنیا اومده و تا سه روز دیگه سه ماهش تموم میشه هم حضور داشت، ولی خیلی گریه کرد و نذاشت مامان و باباش تا آخر مراسم باشن. طفلک اشک چشماش در اومده بود و هیچکس نمی تونست آرومش کنه.

امروز به نیت همین قضیه، تو سایت‌ها سرک کشیدم و مطلب جالبی پیدا کردم تا هم مامان سید امیر‌حسین اونو بخونه و هم مامانای دیگه که با مشکل گریه‌های ممتد بچه‌هاشون مواجه‌اند. امیدوارم مفید واقع بشه.

علت گريه نوزادم چيست؟

چند ماهي طول مي كشد تا مادر به عادات و منحني رشد نوزاد خود آشنا شود. حتي اگر فرزند نخستش نباشد باز هم كمي زمان لازم است تا نوزاد به عنوان فرد جديدي در خانواده پذيرفته شود و والدين ياد بگيرند كه گريه قسمتي از پروسه رشد نوزاد است.

    - نوزاد گريه مي كند، زيرا گريه در ابتدا زبان اصلي او براي برقراري ارتباط و اعلام نيازهايش است.

    - اگر به گريه نوزاد خود توجه كنيد و نسبت به آن عكس العمل نشان دهيد، به هيچ وجه او را لوس نكرده ايد.

    - تقريباً حدود ۱۰ درصد نوزادان در روز خيلي گريه مي كنند شايد بيش از ۳ ساعت در طول روز.

    - در ۳ ماهه اول، گاز معده موجب گريه بيش از حد نوزاد مي شود كه درمان آن به طور كامل تقريباً غيرممكن است اما راه هايي وجود دارد كه به آرام شدن آن كمك مي كند. شما به عنوان والدين نوزاد، به استراحت كوتاهي در ميان گريه ها احتياج داريد وگرنه گريه شديد نوزاد شرايط را براي شما غيرقابل تحمل خواهد كرد. نوزاد با گريه احساس درونيش را براي شما بازگو مي كند و مي خواهد با شما ارتباط برقرار كند. ممكن است در ابتدا بدرستي ندانيد براي آرام كردن گريه او چه كاري بايد انجام دهيد اما كم كم با گذشت چند هفته كاملاً بر اين موضوع واقف خواهيد شد.

نكاتي كه دانستن آن لازم است: يك نوزاد طبيعي و سالم روزانه يك تا ۳ ساعت گريه مي كند . مادر پس از گذشت ۱۰ تا ۱۴ روز متوجه نوع گريه نوزاد و خواسته او مي شود. نوزاد به علت احساس گرسنگي، درد و يا خستگي گريه مي كند و اين چيزي است كه مادر بايد بتواند آن را شناسايي كند. نوزاد براي جلب توجه مادر گريه مي كند و شما بايد بي درنگ نزد نوزاد خود برويد و دليل گريه او را متوجه شويد. هيچ گاه تصور نكنيد كه نوزاد براي اذيت كردن شما گريه مي كند زيرا نوزاد در اين زمان نظري راجع به نيازهاي شما ندارد و نمي داند كه گريه اش مي تواند شما را ناراحت كند. گاهي مادر به تصور غلط فكر مي كند اگر پس از شنيدن صداي گريه نوزاد نزد او برود، نوزاد خود را لوس مي كند، اما اين مسأله صحت ندارد زيرا نوزاد تازه متولد شده لوس نمي شود و هر قدر مادر در روزهاي اول زندگي نوزاد سريع تر به واكنش هايش پاسخ دهد، نوزاد احساس امنيت بيشتري خواهد كرد و متوجه مي شود كه شما هميشه كنارش هستيد و مي تواند به شما اطمينان كند، زيرا در روزهاي آغازين نياز دارد كه شما به سرعت كنارش برويد.

چه دلايلي ممكن است موجب گريه نوزاد شود؟

در روزهاي آغازين زندگي، گرسنگي مهم ترين دليل گريه نوزاد است تا اين كه برنامه غذايي اش روي روال بيفتد، احساس گرما يا سرماي شديد، گاز يا باد معده، احتياج به تعويض، احساس خستگي و نياز به همراهي و بازي، احساس ناراحتي و نياز به در آغوش گرفته شدن و نوازش شدن و احساس درد از ديگر دلايل گريه نوزاد است. برخي از نوزادان بيش از حد گريه مي كنند كه از علت هاي آن مي توان به اين موارد اشاره كرد:

  • ماهيت و خلق و خوي هر نوزادي با ديگري متفاوت است، برخي از نوزادان ايرادگيرتر و شلوغ تر از بقيه هستند و بنابراين بيشتر گريه مي كنند و هيچ دليل واضح و مشخصي نيز ندارد.
  • تغييرات محيطي: برخي نوزادان نسبت به تغييرات محيط اطراف يا عادات نگهداري و مراقبتشان حساس تر هستند.
  • تولدهاي مختلف: نوزاداني كه زودتر از موعد مقرر به دنيا آمده اند يا تحت مراقبت هاي خاصي قرار گرفته اند، گاهي بيش از حد گريه مي كنند.
  • حساسيت برخي از نوزادان به گرما و سرما سبب گريه بيش از حد آنها مي شود، گاهي دوست ندارند لباس بپوشند يا حمام بروند و نسبت به لمس شدن و تغييرات حساس تر هستند.
  • تنش و فشار عصبي: برخي از نوزادان تحت فشار بودن والدين خود را احساس مي كنند و اين موضوع روي رفتارشان تأثير مي گذارد، البته كمي گيج كننده است كه تنش والدين موجب گريه نوزاد مي شود.
  • قبل از قدم گذاردن به عرصه جديد وسيع تر رشد و يادگيري سبب مي شود تا نوزاد بيشتر گريه كند.

    گريه نوزاد خود را چگونه آرام كنيد؟

    شير خوردن، مكيدن شست و ديگر انگشتان سبب ايجاد آرامش و آرام شدن گريه نوزاد مي شود.

  • نوزاد خود را در آغوش بگيريد، به خود كاملاً نزديك كنيد و براي مدتي در همين حالت باقي بمانيد.
  • براي نوزاد خود موسيقي بگذاريد، صداي آهنگ و موسيقي موجب آرام شدن گريه نوزاد مي شود. حتي گاهي صداي وزوز ماشين لباسشويي و يا جاروبرقي نيز به آرام شدن گريه نوزاد كمك مي كند.
  • هواي تازه: نوزاد خود را در آغوش بگيريد، از منزل خارج شويد و كمي همراه با او در هواي آزاد قدم بزنيد.
  • تكان دادن نوزاد: نوزاد را در ميان بازوان خود بگيريد يا در گهواره بگذاريد و تكان دهيد، حتي اگر حوصله داشتيد او را در كالسكه و يا صندلي مخصوص بگذاريد و در ماشين قرار دهيد و اندكي با ماشين در خيابان ها بچرخيد.
  • باد: برخي نوزادان وقتي در معرض باد قرار مي گيرند احساس بهتري دارند كه در اين حالت بهتر است نوزاد را به سمت خود در آغوش بگيريد و به آرامي پشت و كمرش را نوازش كنيد.
  • حمام كردن نوزاد: برخي از نوزادان در اثر حمام آب گرم آرام مي شوند، البته گاهي نيز حمام كردن نتيجه معكوس دارد، اين بستگي به خلق و خوي نوزاد دارد و مادر بهتر از هر كس اخلاق نوزادش را مي شناسد.
  • محيط ساكت و آرامي را براي او تهيه كنيد، بعد از غذا دادن به نوزاد چنانچه او را در جاي ساكت و بي صدايي قرار دهيد، كمي گريه مي كند اما زود به خواب مي رود.

    دليل گريه نوزاد ۳ تا ۱۲ ماه چيست؟

    معمولاً نوزادان پس از گذشت ۳ ماه كمتر گريه مي كنند، اما برخي تا ۳ ماه گريه نمي كنند و از ۸ يا ۹ ماهگي گريه را آغاز مي كنند.

    دلايل گريه

  • عصبانيت و نگراني: پس از ۷ يا ۸ ماهگي، وقتي شما از حوزه ديد نوزاد خارج مي شويد، او نگران مي شود . اين نگراني بيشتر و بيشتر مي شود . وقتي براي مدتي هر چند كوتاه از شما دور باشد.
  • نياز به بودن در كنار والدين: گاهي نوزاد مي خواهد مادرش كنارش بيايد و او را نوازش كند، بنابراين با گريه خود به شما مي فهماند كه نيازمند بودن شما است.
  • دندان درآوردن: اغلب نوزادان موقع دندان درآوردن بيشتر گريه مي كنند.
  • نداشتن آرامش: ممكن است نوزاد احساس آرامش نداشته باشد، مثلاً اسباب بازي يا وسيله مورد علاقه اش را كه مايه آرامشش بوده از دستش بيفتد يا فردي جايي از بدن او را لمس كند كه احساس درد داشته باشد، بيشتر گريه كند.
  • ترس هاي ناشناخته و جديد: گاهي اوقات نوزاد بدون دليل واضحي احساس ترس مي كند، ممكن است از صداي جاروبرقي يا حيوانات خاصي بترسد يا از حمام كردن بترسد.
  • تكان هاي ناگهاني: زماني اتفاق مي افتد كه نوزاد حركت و يا راه رفتن را ياد گرفته باشد، به طور ناگهاني زمين بخورد يا با شيء خاصي برخورد كند.

گريه هاي شبانه

نوزاد تا ۳ ماهگي ممكن است يك يا ۲ مرتبه در شب از خواب بيدار شود، اما در ۱۲ ماهگي از هر ۳ نوزاد تنها يك نوزاد از خواب بيدار مي شود. گريه شبانه براي والدين خيلي سخت است، زيرا خسته هستند و مي خواهند استراحت كنند. اگر گريه هاي شبانه و بيدار شدن از خواب نوزادتان ادامه دارد، در مورد آن حتماً با پزشك مشورت كنيد. حتماً سعي كنيد نوزاد را با آرامش و لطافت در آغوش بگيريد. در غير اين صورت ناراحتي شما را درك مي كند و شروع به گريه مي كند. حتي در صورت احساس استرس سعي كنيد لبخندي بر لب داشته باشيد و با حالت راحت نوزاد خود را در آغوش بگيريد. زيرا نوزاد با آرامش و راحتي ماهيچه هاي شما، آرام و ساكت مي شود.

از گريه نوزاد خود ناراحت نشويد

نوزاد هميشه گريه نمي كند و هر قدر بزرگتر مي شود، به شما نزديكتر مي شود و گريه اش كمتر مي شود، گاهي اوقات در اثر گريه شديد ممكن است كنترل اعصاب خود را از دست بدهيد و نوزاد را بشدت تكان دهيد كه اين كار بسيار خطرناك است، چنانچه دچار چنين حالتي شديد نوزاد را در جاي ساكت و امني مانند گهواره يا تختخوابش قرار دهيد و اول خود را كمي آرام كنيد و وقتي آرامش خود را مجدداً به دست آورديد سراغ نوزاد خود برويد. هرگز با خشم و عصبانيت نزد نوزاد بازنگرديد و با خشونت با او رفتار نكنيد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

نی نی های حاجی-مامان مریم
16 فروردین 91 13:47
سلام سال نو مبارک نی نی وبلاگ رو که باز کردم اولین چیزی رو که دیدیم اسم این سید بزرگوار بود گفتم بیام عرض ارادت کرده باشم التماس دعا
محمد طاها
4 اردیبهشت 91 17:27
سلام سید کوچولوی بزرگوار.خوبی خاله؟دیگه به ما سر نمیزنی گلم.اگه تونستی به دیدن طاهابیا عز یزخاله
محمد طاها
14 اردیبهشت 91 23:41
سلام عزیزم.خوبید.ما اومدیم احوال پرسی.شما هم یادی از ما بکنید